Dersin Adı | Dil, Anlam ve Gerçeklik |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NMC 202 | Bahar | 2 | 2 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders, iletişim durumlarında düşünce, his ve eyleme anlam ve değer yükleyen mekanizmaları tasvir etme, yorumlama ve değerlendirme becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amacı gerçekleştirmek için, toplum ve beşeri bilimlerde kullanılan temel yorumbilimsel modeller tartışılacaktır: Söz edimi kuramı, psikanaliz kuramı, göstergebilim, yapısöküm, fenomenoloji, kökbilim, iletişimsel eylem. Uygulamalı egzersizler yoluyla, dile ve anlama dair kavramsal tartışmaların toplumsal algının biçimlenmesi ile olan ilgisinin anlaşılması; ve bunun medya ve iletişim alanında karşılaşılan sorunlara uygulanması amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Anlamlandırma insana has garip bir etkinliktir. Sadece düşünüp, hissedip, eylemde bulunmayız; aynı zamanda tüm bunlara anlam ve değer yükleriz. Bu ders, toplum ve beşeri bilimlerde kullanılan temel yorumlama modellerini inceleyerek, düşünce ve eylemi anlamlandırmada başvurduğumuz temel kavram ve stratejilerini tanıtacaktır. Öğrencilerin aktif bir şekilde tartışmalara katılımı ve sınıf içi grup projelerinde çalışması beklenecektir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | Yorum nedir, ne değildir? |
2 | Psikanaliz Kuramı: Arzu, dil ve bilinçdışı (Freud) | Freud, 156-209 |
3 | Psikanaliz kuramı: Hayal, Sembol, Gerçek (Lacan) | Lacan’ın Poe’s The purloined letter okuması |
4 | Söz edimi kuramı: Bir pratik olarak dil (Austin) | Austin, 1-39; 67-83 |
5 | Fenomenoloji: Dünyanın sessiz dili (Merleau- Ponty) | Merleau-Ponty, 3-52 |
6 | Ara sınav 1 | |
7 | Göstergebilim: Bir gösterge sistemi olarak dil ve dil olarak toplumsal dünya. | Culler, 17-51 |
8 | Yapısöküm: Anlamın olanaklılığı ve olanaksızlığı | Derrida, 302-317 |
9 | Tartışma: Fark yaratan fark nedir? | |
10 | Sınıf-içi ödev | |
11 | Söylem, iktidar, bilgi (Foucault) | Foucault, 369-393 |
12 | İletişimsel eylem (Habermas) | Habermas, 116-195 |
13 | İdeoloji eleştirisi olarak yorum (Althusser) | Althusser, Essay 5 |
14 | Film | TBA |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | ● John Austin, How to do things with words, Oxford university Press ISBN 978-0-19-281205-6 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 25 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 30 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 35 |
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 100 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 15 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 35 | |
Final Sınavı | |||
Toplam | 176 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Yeni medya ve iletişim alanına temel oluşturan kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışır ve yorumlar. | X | ||||
2 | Yeni medya ve iletişim alanındaki yapılar, aktörler ve bu alanda rol oynayan diğer etkenler arasındaki ilişkileri eleştirel bir yaklaşımla tartışır. | X | ||||
3 | Yeni medya üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili temel bilgilere ve kullanım becerilerine sahip olur. | |||||
4 | İçerik üretme, yayma ve sürdürme için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilir, irdeleyebilir ve kullanabilir. | |||||
5 | Yeni medya ve iletişim alanında edindiği kuramsal bilgileri uygulama alanında kullanır. | |||||
6 | Yeni medya ve iletişim alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilir. | |||||
7 | Ulusal, bölgesel ve küresel konular hakkında araştırmalara dayalı analizler geliştirir ve bu analizleri kamuya anlatabilir. | |||||
8 | Yeni medya ve iletişim alanını destekleyen diğer disiplinlere ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışır ve bunlardan yararlanır. | X | ||||
9 | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu bireysel ve toplumsal amaçlar doğrultusunda geliştirir ve kullanır. | |||||
10 | Yeni medya ve iletişim alanında yaptığı çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve profesyonel etik değerlere sahip olur. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak yeni medya ve iletişim alanıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirebilir. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest